Tyskalektion

Ser att jag är tvungen att ha en liten tyskalektion med några av er som skriver kommentarer på min blogg...
För att visa det hela på ett lättförståeligt sätt så tar jag och klistrar in ett av inläggen:

"Ett bra exempel på en svensk bil är saab..
För när var en Volvo svensk sist?
Och då pratar vi konsekvent svensk?
Nä, tacka vet en äkta hederlig importerad(imponerande ;) hitler bil..
Fast han åkte ju Wolksvagen... :p"

W uttalas i tyskan som ett svenskt V
V uttalas i tyskan som ett svenskt F...
Om man som tysk skulle läsa namnet på märket på den såkallade Hitler-bilen skulle
han läsa "Volksfagen" ... Rätt stavning skall alltså INTE vara WolksVagen, utan VolksWagen...
Därav förkortningen VW... hoppas ni förstår...

För att svara på när Volvo var hel svenskt senast...
1999 blev deet klart att Ford skulle köpa Volvo... visserligen har Volvo varit till försäljning länge...
Det såg ju länge ut som volvo och Renault skulle gå ihop i början på 90-talet men PG drog sig ur i sista stund...
Så svaret blir alltså 99... Och de av oss som har lite kunskap om bilar vet att Saab blev köpt av GM
mycket tidigare... alltså var Volvo ett av de företag som höll ut längst, och var genuint svenska...

För övrigt... om man vill ha en svensk bil... köp en Indigo 3000 från Arvika ;)

Kommentarer
Postat av: Amoz

VArför inte en Koenigsegg? =)

2008-03-02 @ 11:00:30
Postat av: Körsbäret Kihl

Ich liebe dich ;)
... Nu får du komma igång med bloggandet! Så jag har nåt att läsa :)

2008-03-05 @ 23:43:46
URL: http://imadde.blogg.se
Postat av: Robban

Får säga att jag tycket volkswagen är mycket förbryllande, med tanke på att loggan från långt håll ser ut som ett W.. hehe..
Och korrektion, jag hade en 440 från -95, det var inte mycket svenskt i den ..
Och med tanke på alla Biltemadelar som vi stoppar i våra bilar nu för tiden, så vem vet egentligen var vi skall säga att bilen kommer ifrån..
Särskilt Volvo med tanke på hur mycket delar man måste byta ut på dem hela tiden.. ;)P

2008-03-06 @ 17:46:16
URL: http://attblipappa.blogg.se
Postat av: Robban

Som tillägg till min senaste kommentar..
Ja, var kommer då delarna ifrån som Biltema säljer..
Utdrag ur artikel av SwedWatch: "Clas Ohlson och Biltema är välkända svenska företag som många svenskar
handlar hos. De expanderar starkt och för många konsumenter är Clas Ohlson
och Biltema synonymt med billiga teknikprodukter. Produkterna tillverkas ofta
i låglöneländer i Asien."
Så var kommer delarna från, Sverige? Nope.. Så om ni vill er Volvo svensk, vet jag inte riktigt vad ni skall göra.. Tillverka de själva vet jag!! :D

2008-03-06 @ 17:51:14
URL: http://attblipappa.blogg.se
Postat av: Amoz

Bosch startmotorer och generatorer, spridare..
SRS-airbags, bältessträckare, Hella strålkastaere osv osv..

Ja vilka bilar är totalt tillverkade i det land det sägs komma ifrån? You got a point..

I endel forum sägs Biltema inte vara så bra, men ändå bygger de överallt.. Fast det är knappt man kan köpa reservdelar till bilen längre, men en skurborste till potatisen, kanske :)

Så länge det finns billiga delar som passar och funkar så kommer jag nog köpa dem där, och delarna jag köper, om de kommer från China eller Tyskland, eller någonannanstans, monteras på min bil i Sverige, därför är den Svenskbyggd ;) Hehe..
Gäller väl även den andra bilen förstås, fast den är ju Tyskimport, men aja, det här blev krångligt..
=)

Plorf =)
/J!

2008-03-06 @ 19:42:49
Postat av: Blåbäret Kihl

Håller med dig Amoz! Fast glöm inte att skurborsten från potatisen säkert innehåller plast som är gjord av oljan från nått arab-land ;)... till och med den svenska hederliga falukorven klarar sig inte vid en granskning... var är tillexempel alla e-ämnen den innehåller gjord? Antagligen inte i sverige... eller om vi ska hårddra det ännu mera... Grisen som blev en falukorv har antagligen inte ätit mat som är helt genuint svensk...

2008-03-08 @ 16:51:03
URL: http://kihlos.blogg.se
Postat av: Robban

Frågan är om vi verkligen gör så bra produkter här i Sverige.. :|
En sak är säker: Amerika = Kvantitetstänkande!
Kvalitét får komma i andra hand, snabbt skall det gå, billigt skall det va!
Tacka vet jag en riktig god 30-årig whiskey, står för allt som Amerika inte gör... hehe.. ;P

2008-03-11 @ 16:32:34
URL: http://attblipappa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0